Undvik bedrägeri

 

 

​För att hjälpa våra kunder undvika bedrägeri har vi tagit fram en lista på varningssignaler.

Var uppmärksam

Det kan vara svårt att avgöra om en ny kund är trovärdig eller inte. Är du kund hos Euler Hermes försöker vi hela tiden att värdera om din kund är kreditvärdig och tillförlitlig men det finns en hel del du själv kan vara uppmärksam på.

Inhämta korrekt information från början

Förutom att vara uppmärksam på varningssignaler kan du alltid kräva årsbokslut från föregående år samt organisationsnummer.

Dubbelkolla alltid mobilnummer

Kunden bör alltid ange sitt namn och telefonnummer på ordern. Acceptera inte telefonnummer utan att kontrollera genom att ringa upp. Ringer kunden och lägger sin order via mobiltelefon bör du ringa upp och säkerställa att numret verkligen finns och att någon svarar på det.

Be om bekräftelse när du skickat ordern

Du bör sända en orderbekräftelse till kunden och kräva att kunden bekräftar ordern innan den skickas.

Om du har misstanke om bedrägeri

Har du misstanke om bedregäri avseende en svensk kund så kontakta polisen och kontrollera om de fått in några anmälningar. Är du kund hos Euler Hermes och misstänker en svensk eller utländsk kund så kontakta Euler Hermes skadeavdelning och få information om hur du ska gå vidare.