10 steg att hantera och undvika sena betalningar

 

 

Varje starkt bolag har en bra kredithanteringspolicy. Följande steg kan vidtas för att hantera och undvika sena betalningar:

 

  1. Kundkännedom
    Säkerställ att ni gör affärer med rätt bolag – kontrollera bland annat brevpapper, fakturor, kreditupplysning och se till att det avser rätt bolag.

  2. Sammanställ ett kreditansökningsformulär
    Förutom att genomföra nödvändiga kontroller ska ni inte vara rädda för att be kunden om grundläggande information. Det hjälper er att bedöma om risken för att ge kunden en kredit är kommersiellt hållbart.

  3. Avtala om klara villkor
    Säkerställ att er nya kund skriver under och förstår er villkor innan ni gör affärer. Det kan vara för sent att avtala om t.ex. betalningsvillkor vid fakturautställandet.

  4. Rätt kredittid och limit
    Att veta mer om kundens verksamhet och finansiella historia kan hjälpa er att tillämpa lämpliga kredittider och limiter. Ni kan få information om er kund genom en kreditförsäkring eller genom kreditupplysningar. Använd tydliga betalningsvillkor och se till att dessa kommuniceras till er kund.

  5. Stark process för kredithantering
    Säkerställ att ni har en fulldokumenterad process för kredithantering. Ha en detaljerad plan och ansvariga personer för att vara säker på att era utestående fordringar övervakas.

  6. Kommunicera regelbundet
    Var artig, professionell och ihärdig. Håll kontakten och håll fast vid dina deadlines.

  7. Var proaktiv
    Vänta inte tills någonting går fel… kontakta dina kunder innan förfallodatum och säkerställ att det inte finns några invändningar eller betalningsproblem.

  8. Uppföljning
    Gör en snabb uppföljning om en betalning är sen och se till att din kund håller sina löften.

  9. Undvik checkar
    Be kunderna att betala med elektronisk överföring eller autogiro. Undvik checkar där det är möjligt.

  10. Samarbeta med inkassobolag
    Säkerställ att ni har en eskaleringspunkt. Inkasso visar dina sena betalare att du menar allvar.